Teoretycznie nie ma w tym żadnej „filozofii,” bo niemal każdy kierowca wie, jak prawidłowo myć samochód na myjni bezdotykowej. Współczesne myjnie oferują szeroki wybór programów mycia. Korzystając z nich warto przestrzegać kilku ważnych zasad.
Po pierwsze: nigdy nie myj rozgrzanego samochodu
Jeśli auto jest mocno rozgrzane po trasie (lub stało dłuższy czas na słońcu), powinniśmy odczekać chwilę w cieniu, aby lakier i części mechaniczne się schłodziły. Dotyczy to przede wszystkim tarcz hamulcowych, ponieważ lanie chłodnej wody na rozgrzane elementy może spowodować ich nieodwracalne uszkodzenia. Zaś w przypadku karoserii nie zaleca się stosowania środków chemicznych na rozgrzane powierzchnie, ponieważ może to źle wpływać na lakier.
Opisując kolejne etapy mycia i ich prawidłowe użycie przedstawimy pełen wachlarz dostępnych opcji, nawet jeśli pewne programy mycia część kierowców pomija.
Aktywna piana (i spłukiwanie stałych zabrudzeń)
Aby najlepiej wykorzystać właściwości piany aktywnej na myjnię należy wjechać suchym samochodem. Nanoszenie piany najlepiej zacząć od dołu, za pomocą długich poziomych ruchów kierując się stopniowo w górne partie auta, aż po sam jego dach. Jeśli jest taka możliwość to warto stanąć nieco dalej od pojazdu, aby za jednym ruchem ręki pokrywać większą powierzchnię.
Po nałożeniu piany powinno się odczekać ok. minutę, aby zaczęła ona działać. Jej zadanie polega na zmiękczeniu brudu i powolnym „ściąganiu” go w dół. Ważne jest, aby piana miała konsystencję „bitej śmietany” –świadczy to o tym, że jest to środek dobrej jakości. W myjni samoobsługowej Cleanart klient uruchamia program „pauza”, który zatrzymuje pobór pieniędzy. Jest to jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce, które daje czas na właściwe zadziałanie środka pianowego.
W kolejnym kroku bardzo ważne jest spłukanie piany wraz ze stałymi zabrudzeniami, które osiadły na karoserii. Można od razu przystąpić do mycia wysokim ciśnieniem, ale nie zaleca się stosowania szczotki, która w kontakcie z drobinkami piasku i innych stałych zabrudzeń mogłaby zarysować lakier.
Mycie zasadnicze
Kolejny program to mycie zasadnicze pod wysokim ciśnieniem. Ważne jest, aby lancę trzymać w odpowiedniej odległości i pod odpowiednim kątem. W zależności od oferowanego ciśnienia na danej myjni za właściwą przyjmuje się odległość około 40-50 cm od karoserii. W myjniach samoobsługowych Cleanart stosujemy wysokie, stabilne ciśnienie 100 bar na każdej lancy, które pozwala skutecznie rozprawić się z brudem.
Mycie rozpoczynamy od dołu samochodu, kierując się stopniowo w górę (identycznie z każdej strony pojazdu). Mycie „od góry” jest wbrew pozorom mniej efektywne, ponieważ powoduje tworzenie się tzw. „filmu” w dolnych partiach samochodu i utrudnia późniejsze domywanie.
Mycie szczotką (domywanie)
Jeżeli zauważymy, że samochód jest miejscami nadal brudny, uruchamiamy program mycia szczotką. Warto uważać i sprawdzić wcześniej stan czystości szczotki, ponieważ niektórzy klienci myją nią felgi (tego nie zalecamy). Jeżeli jesteśmy pewni jej dobrego stanu uruchamiamy program i domywamy miejsca, które tego wymagają.
Kategorycznie nie wolno stosować szczotki, kiedy nie jest na nią podawana woda z szamponem. Niestety część klientów, aby zaoszczędzić używa szczotki bez uruchamiania programu. Wykorzystanie jej w ten sposób może mieć zgubne skutki dla karoserii.
W tym programie wykorzystywane są głównie szampony myjące i dające szczotce poślizg. W myjniach samoobsługowych Cleanart stosujemy szczotki z gęstego końskiego włosia, które są delikatne dla lakieru, a jednocześnie gwarantują skuteczne mycie.
Po zakończeniu mycia odkładamy szczotkę na swoje miejsce (musi być stale zwilżona wodą), a następnie uruchamiamy kolejny program.
Spłukiwanie
Kolejnym krokiem jest spłukanie auta. To bardzo ważna czynność, ponieważ resztki szamponu mogą gromadzić się pod tablicami rejestracyjnymi, wycieraczkami, w narożnikach szyb, przy lusterkach, w rynienkach odprowadzających wodę z dachu czy na łączeniach elementów karoserii. Istotne, aby wykonać tę czynność skrupulatnie i zakończyć płukanie dopiero wtedy, gdy z zakamarków nadwozia będzie wyciekała woda bez piany.
W tym programie (uwaga!): płuczemy od góry do dołu.
Nakładanie wosku
Większość myjni oferuje tego typu program. Wosk w tym przypadku ma za zadanie głównie wspomóc osuszanie karoserii, ale ma krótką trwałość (zazwyczaj wystarcza na 1-2 opady deszczu). Podczas jego nakładania tworzy specjalną powłokę, która chroni karoserię i nadaje jej połysk. Ważne, aby stosować go dokładnie i obficie, tak aby w całości pokrył każdy element pojazdu.
Osuszanie i nabłyszczanie
Ostatnią i kluczową kwestią jest opłukanie auta wodą zdemineralizowaną. Dzięki temu pozbywamy się resztek twardej wody, nabłyszczamy auto i eliminujemy możliwość pojawienia się zacieków na lakierze.
Regularne mycie dobrze wpływa na stan karoserii
Cykliczne mycie pojazdu (raz na 1-2 tygodnie) to inwestycja w przedłużenie żywotności i trwałości lakieru. Jeżeli stosujemy się do powyższych wskazówek, to nawet częste mycie nie uszkodzi karoserii. Wielomiesięczne zaniedbania w pielęgnacji auta mogą natomiast spowodować, że lakier stanie się matowy i straci połysk. Dodatkowo przywrócenie go do pierwotnego stanu będzie wymagało zastosowania dużo bardziej agresywnych sposobów i środków. Każde intensywne zabrudzenie pojazdu (błoto, sól drogowa, ptasie odchody czy sok z drzewa), najlepiej jest usuwać od razu, zanim zaschnie i stworzy trudną do usunięcia warstwę.